Rittor Music SMC-006 Stravinsky - Le Sacre du Printemps
Rittor Music SMC-006 SMF Music Collection Stravinsky - Le Sacre du Printemps
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Production: | Rittor Music |
Series: | SMF Music Collection |
Code: | SMC-006 |
Title: | Stravinsky - Le Sacre du Printemps |
Release year: | 1995 |
Programming: | Yoshio Yoshikawa |
Sound format: | GS |
File format: | SMF Type 0 |
Medium: | 3½" 2DD |
Igor Stravinsky's 1913 ballet The Rite of Spring. Sold in clamshell case. The booklet contains commentary on each track by programmer Yoshio Yoshikawa.
Tracks
- Disk 1 (SMC006-1): Part I, Adoration of the Earth
- SMC06_01.MID - Introduction / Augurs of Spring
- SMC06_02.MID - Ritual of Abduction / Spring Rounds
- SMC06_03.MID - Ritual of the Rival Tribes / Procession of the Sage / The Kiss of the Earth / Dance of the Earth
- Disk 2 (SMC006-2): Part II: The Sacrifice
- SMC06_04.MID - Introduction / Mystic Circles of the Young Girls
- SMC06_05.MID - Glorification of the Chosen One / Evocation of the Ancestors / Ritual Action of the Ancestors
- SMC06_06.MID - Sacrificial Dance
Credits
- Music data programming: Yoshio Yoshikawa (吉川 善雄)
- Cover design: AOC Communication
- Special thanks to: Hiroyuki Sasaki (佐々木浩行) of Watanabe Musical Instruments Co., Ltd (株式会社ワタナベ楽器店 サウンドマーケット)
Liner notes
Commentary by programmer Yoshio Yoshikawa.
🇯🇵 Japanese (original) | 🇬🇧 English (machine translated) |
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1-1: SMC06_01.MID | |
序曲
高音域のファゴットのソロで、静かにゆっくりと曲は始まります。原曲では木管の対位的動きがしば らく続きますが、バス・クラリネットの代わりにコントラバスで鳴らしたり、クラリネットの細かい動 きをシロフォンで代用したりして、音色変化を付けています。また、曲の終盤、トゥッティで盛り上が る部分(データ上では63~67小節——以下小節数をいう場合、すべて同じ)をスコアで見れば、各パー トが非常にデリケートな対位的動きをしているのですが、指定どおりの音で鳴らすとグシャグシャにな って単なる音塊になってしまいます。ですから、シロフォンやグロッケンといった音色を用いて、そう なることを防いでいます。 |
Introduction
The song begins quietly and slowly with a high-pitched bassoon solo. In the original piece, the contrapuntal movement of the woodwinds continues for a while, but the timbre is changed by using a contrabass instead of the bass clarinet, and by substituting a xylophone for the clarinet's small movements. Also, if you look at the score at the end of the song, where the tutti rises (measures 63 to 67 in the data - all measures are the same), each part has a very delicate counterpoint. It moves, but if you play it with the specified sound, it becomes a mushy sound. Therefore, tones such as xylophone and glockenspiel are used to prevent this from happening. |
春のきざし~乙女たちの踊り
出だしの強烈なスタッカートと、アクセント部分のブラスによる悪魔の叫びのような不協和音は、ゲ ートタイムを幾分長めにとり、クロックをわずかにずらすことにより、その不気味な迫力を高めること ができたと思っています。 |
Augurs of Spring
I believe that by making the gate time a little longer and shifting the clock slightly, I was able to enhance the eerie power of the strong staccato at the beginning and the cacophony of the accented brass, which sounds like a devil's scream. |
1-2: SMC06_02.MID | |
誘拐
52~56小節間のトゥッティの部分の、例えば1チャンネル (第1バイオリン)を覗いてほしいのです が、ザンッと弓を引き下ろす感じを出すために、エクスプレッションにより瞬間的に127から52へと音 量を下げています。音源の処理能力の関係で、少々荒っぽい下げ方ではありますが・・・。 |
Ritual of Abduction
I would like you to take a look at, for example, channel 1 (first violin) in the tutti part between bars 52 and 56, but in order to create the feeling of the bow being pulled down quickly, you can use an expression to instantly change the sound from 127 to 52. I'm reducing the amount. Due to the processing power of the sound source, it's a bit of a rough way of lowering it... |
春の踊り
フルートのトリルを介して前曲と切れ目なしに続きます。そのちょうど境目 (67小節) の6チャンネ ルを開けてください。それがフルートのデータです。本来は4/4拍子なのですが、8/2拍子にしていま す。なぜかといえば、テンポ・コントロールだけでは十分な間を持たすことができないからです。それ でその1小節だけで何と192個もトリルの音が入っているのです。 |
Spring Rounds
It continues seamlessly with the previous song through the flute trill. Open channel 6 just at the boundary (measure 67). That's the flute data. Originally it is in 4/4 time, but it is now in 8/2 time. This is because tempo control alone cannot provide enough pauses. That's why there are 192 trills in just that one measure. |
1-3: SMC06_03.MID | |
敵の都の人々の戯れ
注目してほしいのは、40~61小節の12チャンネル (ティンパニ)です。これはオリジナル・スコアに は影も形も見あたらない音――つまり私が勝手に付け加えたということです。しかし、これがまた実に 効果的だと自画自賛しており、原曲にも絶対付け加えるべきだとさえ考えているくらいです。 |
Ritual of the Rival Tribes
What you should pay attention to is channel 12 (timpani) from measures 40 to 61. This is a sound that has no trace or shape in the original score - in other words, I added it on my own. However, I am proud of myself for saying that this is so effective, and even think that it should definitely be added to the original song. |
賢者の行列
スコアを見た者でなければ、前曲との境目はわかりようがありません。6/4拍子と4/4拍子が融合し て進行する曲で、パーカッション類が4/4拍子を受け持っています。ブ厚く鳴っていますが、2小節分 打ち込めば、あとはコピーで作れてしまいます。唯一、楽をさせてもらった曲です。 |
Procession of the Sage
Unless you have seen the score, you will not be able to tell the difference between this song and the previous song. The song progresses using a fusion of 6/4 time and 4/4 time, with the percussion instruments taking charge of the 4/4 time signature. It sounds thick, but if you type in two measures, you can copy the rest. It's the only song that made me happy. |
大地への口づけ
わずか4小節ですが、その4小節目 (100小節)の弦の音量変化に注目してください。すべてエクス プレッション・データの打ち込みによるコントロールです。曲想は確かに「大地への口づけ」に間違い ありません。 |
The Kiss of the Earth
It's only 4 measures long, but please pay attention to the change in the volume of the strings in the 4th measure (100 measures). All controls are controlled by inputting expression data. The song's theme is definitely "The Kiss of the Earth". |
大地の踊り
これは自身でたいへん気に入っているデータです。打ち込みに関していえば、スタッカート気味の音 が多いのでそれほど苦労はしませんでしたが、ただ125~最終小節にかけての各パートのバランスをべ ロシティにより取るのには少々てこずりました。 |
Dance of the Earth
This is data that I really like. As for the input, I didn't have much trouble since most of the sounds were staccato, but it was a little difficult to balance each part from the 125th to the final measure with the pitch of the bass. |
2-1: SMC06_04.MID | |
序曲
最も悪戦苦闘したのがこの「序曲」でした。そもそも原曲からしてヒドク地味で、バレエを観ながら 聴くのならともかく、純粋に音楽として鑑賞するには余りにも面白くない曲です(少なくとも私はそう 感じます)。それでいろいろ試行錯誤した末、思い切って音色の総入れ替えを試みました。例えば、原 曲は3本のフルートの不協和音がダラダラ続いて始まるのですが、一番上の音だけを取り出して、それ をシロフォンのトレモロで奏でたり、グロッケン、チューブラベルといったキラキラする音色を多用し たりといった具合に、苦心惨憺の挙句どうにか聴くのが苦にならないよう仕上げたつもりです。ですか ら、この部分だけはぜひ原曲と聴き比べてほしいと願っております。 |
Introduction
It was this "overture" that I struggled with the most. To begin with, the original song is very plain, and it's not interesting to listen to it while watching a ballet, but it's not very interesting to appreciate purely as music (at least that's how I feel). So after much trial and error, I decided to take the plunge and completely replace the tones. For example, the original song begins with a cacophony of three flutes playing one after the other, but I took out only the top note and played it with a xylophone tremolo, and used many sparkling tones such as glockenspiel and tube label. After much effort and misery, I tried to make it so that it wouldn't be a pain to listen to. Therefore, I would like you to listen to this part and compare it with the original song. |
乙女たちの神秘的なつどい
テンポが遅くてレガートな曲で、その音量コントロールにはエクスプレッションを多用しています。 試しにどのチャンネルでも覗いてもらえば、画面のほとんどがエクスプレッション・データで埋まって いるのがおわかりでしょう。ノート・データはまるで大海に点在する小島といった感じで、探すのにひ と苦労するほどです。こういうタイプの曲が最も作りにくいのです。 |
Mystic Circles of the Young Girls
This song has a slow tempo and is legato, and uses expressions a lot to control the volume. If you try watching any channel, you'll notice that most of the screen is filled with expression data. Note data are like small islands scattered in the ocean, and it can be quite difficult to find them. This type of song is the most difficult to create. |
2-2: SMC06_05.MID | |
いけにえの賛美
ここに至って前2曲で抑圧されていたエネルギーが一挙に爆発します。前曲の終わり6小節から、ブ ラスが、さながらダイナマイトの導火線に火がついたかのように、アッチェレランドしつつクレッシェ ンドして強烈な勢いで本曲へなだれこんでいきます。データ作成中の私の心理状態も全く音楽にシンク 口しておりました。曲の中ほど(42~50小節) でバンクを切り替えて、2チャンネルに「Punch」、3 チャンネルに「Screaming」 というのを入れていますが、これはちょっとした「お遊び」です。とはいえ、 なかなか気に入ってもいます。 |
Glorification of the Chosen One
At this point, the energy that had been suppressed in the previous two songs suddenly explodes. From the last 6 bars of the previous song, the last part of the song begins to accelerando and cresce into the main song with great force, as if a dynamite fuse has been lit. My mental state while creating the data was completely in sync with the music. In the middle of the song (measures 42 to 50), I switch banks and put "Punch" on channel 2 and "Screaming" on channel 3, but this is just for fun. However, I really like it. |
祖先の呼びだし
これは「祖先」というより「魔界の帝王」呼び出しのためのもの凄いファンファーレです。スコアで は3/2拍子ですが、テンポが早すぎてコンピュータの処理が追い付きませんので、テンポを半分に落と し、代わりに3/4拍子にしています。 |
Evocation of the Ancestors
This is a tremendous fanfare for summoning the "Emperor of the Demon World" rather than an "ancestor". In the score, it has a 3/2 time signature, but the tempo is too fast for the computer to handle, so I cut the tempo in half and use a 3/4 time signature instead. |
祖先の儀式
特筆すべきは、全パート合わせてオタマジャクシが何と650匹もひしめいている小節 (138小節)があ ることです。たった1小節に650音! ―――狂気の沙汰としか言いようがありません。1チャンネルを開 けてみれば、それだけで72個もノート・データが並んでいるのがわかります。 |
Ritual Action of the Ancestors
What is noteworthy is that there is a bar (138 bars) in which 650 "tadpoles" are crowded together in all parts. 650 notes in just one measure! — It can only be described as madness. If you open one channel, you'll see that there are 72 note data lined up. |
2-3: SMC06_06.MID | |
いけにえの踊り
この大曲の最後を飾るにふさわしい雄大なスケールです。データ打ち込みに関していえば、それはも う大変でした。というのは、「祭典」はそもそも全曲通じて拍子が目まぐるしく変化するのが常ですが、 特にこの終曲はそれが激しく、ほとんど1小節毎に拍子が変わるので、コピー、その他のコマンドが使 いにくいからです。マスターとかコンダクターとか名付けられたトラックを開けてもらえば、その異常 ともいえる拍子変化が一目瞭然でしょう。 |
Sacrificial Dance
It is a magnificent scale that is suitable for the end of this great song. As for data entry, it was already difficult. This is because the time signature of "Festival" usually changes rapidly throughout the song, but it is especially severe in this last song, where the time signature changes almost every bar, making it difficult to use copy and other commands. It's from. If you open a track named Master or Conductor, you'll immediately notice the unusual time signature change. |