Roland RJL-7007J Pat Metheny Collection

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Roland RJL-7007J
Listen Series
Pat Metheny Collection
Production: Roland
Series: Listen Series
Code: RJL-7007J
Title: Pat Metheny Collection
Release year: 1997
Co-production: Edirol
Programming: Idecs, Mitsuru Sakaue
Sound format: GS
File format: SMF Type 0
Medium: 3½" 2HD

Songs by jazz guitarist Pat Metheny and the Pat Metheny Group. The liner notes on the inside of the front cover includes comments about each track by programmer Mitsuru Sakaue. Sakaue, who goes by the moniker @metpatheny online, provides additional comments on his interpretation of the track The First Circle on his blog.

Tracks

  • L7007_01.MID - Have You Heard
  • L7007_02.MID - Last Train Home
  • L7007_03.MID - The First Circle
  • L7007_04.MID - James
  • L7007_05.MID - Phase Dance (from the live album Travels)
  • L7007_06.MID - Third Wind
  • L7007_07.MID - Letter From Home

Liner notes

🇯🇵 Japanese (original) 🇬🇧 English (machine translated)
■収録データ解説(アイデックス 坂上暢氏)

私にとってパット・メセニーの音楽とは、このままずっとリスナー側の立場を 維持していたいとしか言い様の無い存在なのだ。よってコピーするとか曲分 析といったことに関しては罪悪感を感じてしまうのであるが、図らずも今回 あえてそのタブーを冒すことになってしまった。それがこのSMFミュージック データである。パットのギター・ソロを始め各プレーヤーの演奏は、可能な 限り正確にミュージックデータ化したつもりであるが、どうしても聞き取れない パートは、私物の秘蔵ビデオ、海賊版CD等を片っ端からチェックしまくり分析 した。とにかくSC-55一台で表現可能なことはすべてやったという気がする。

ヴォイス・リザーヴの関係上、結果的にプログラム・チェンジを多用すること になってしまったので、曲途中からの再生は不可能に近いと思う。これには 注意していただきたい。

このミュージックデータが単にリスニング目的だけでなく、フレーズ分析、打ち 込み研究の何らかの参考になれば幸いである。

最後に、このミュージックデータをお聞きいただいての御意見、御感想等は 下記まで頂けたらありがたい。

E-mail sakaue@idecs.co.jp

■ Commentary on the recorded data by Idecs' Mitsuru Sakaue

For me, Pat Metheny's music is something that I can only say that I want to continue to listen to as a listener. Therefore, I feel guilty when it comes to things like copying and analyzing songs, but this time I inadvertently dared to break that taboo with this SMF music data. I tried to convert Pat's guitar solos and each player's performances into music data as accurately as possible, but for parts that I simply couldn't discern by ear, I thoroughly checked and analyzed my personal collection of treasured videos, bootleg CDs, etc. Anyway, I feel like I've accomplished everything that can be expressed with a single SC-55.

Due to voice reserve issues, I ended up using a lot of program changes, making it nearly impossible to play back from the middle of the songs. Please be aware of this.

I hope this music data will be useful, not only for listening purposes, but also as a reference for phrase analysis and sequencing studies.

Finally, I would appreciate it if you could send me your opinions and impressions after listening to this music data.

E-mail: sakaue@idecs.co.jp

<SC-88,SC-88Proユーザーへのお願い>

SC-88VL,SC-88Proで再生される方は、最初は必ず「SC-55 MODE」で 聞いて欲しい。その後は自由に音色を差し替えたり、インサーション・エフェ クト等を使ったりして楽しんで下さい。SC-88Proであれば、ドラムの STANDARD 1>STANDARD 3, Acoustic Bass > Wild A.Bass、Piano > Piano wあたりに差し替えるのが良いのではないかと思う。またギター、

ベースを始め、Cutt offは割りと低めに設定しているので、そのへんは好みで 調節して欲しい。

For SC-88 and SC-88Pro users

If you are playing back on a SC-88VL or SC-88Pro, please be sure to set it to "SC-55 MODE" first. After that, feel free to change the tones and use insertion effects, etc, and have fun. With the SC-88Pro, I think it would be better to replace the drums STANDARD 1 with STANDARD 3, Acoustic Bass with Wild A.Bass and Piano with Piano w. Additionally, for guitars and bass, the Cut off is set relatively low, so please adjust that to your liking.

■曲別解説(収録曲順) ■ Track-by-track commentary
1) Have You Heard

さらっと聞いた感じでは、変拍子には聞こえないが7拍子が基本パターン。 発音数の関係上、ピアノは泣く泣くヴォイシングを変えてある。原曲はなんと 同期モノであり、生音以外にも様々な打ち込み音色が入っている。

1) Have You Heard

At first glance, it doesn't sound like it's in an odd time signature, but it's actually based on a 7/4 pattern. The piano voicings had to be changed, albeit reluctantly, due to the number of notes involved. The original piece is actually a sequenced track, incorporating a variety of programmed sounds in addition to live instrumentation.

2) Last Train Home

たった5つの音で構成されてるにも拘わらず、非常に説得力のあるメロディー・ ライン。エレクトリック・シタールにはFletless Bass音色を使用。Resonance を少し上げることでシタール特有のドロー弦音色をシミュレーションしている。 Jazz Gt音色はアタックの補強用である。SC-88Proの場合、Cut Offはもう 少し明るめにしたほうが良いだろう。French HornはFr. Horn 2に、Synth BrassはSoft Brassあたりが良いと思う。しかし、メロディーもさることながら、 バットのソロはとにかく素晴らしく歌っている。リアルタイム入力で弾いてい たら、113小節目あたりでは思わず泣けてきた。

2) Last Train Home

Despite being composed of only five notes, the melody line is incredibly compelling. For the electric sitar sound, the Fretless Bass tone is used. By slightly raising the Resonance, it simulates the distinctive droning string sound of the sitar. The Jazz Gt tone is used to reinforce the attack. For the SC-88Pro, it might be better to adjust the Cut Off to be a bit brighter. I think Fr. Horn 2 is better for French Horn, and Soft Brass is better for Synth Brass. However, beyond the melody, Pat's solo is exceptionally well-performed, singing beautifully. Playing it in real time, I found myself moved to tears around measure 113.

3) The First Circle

この曲は6/4+5/4=11拍子が基本パ ターン。これも信じられないことである が原曲は同期モノなのである(テンポ もズーっと変化していない)。この曲 でのライル・メイズのピアノ・ソロはお そらく彼のベスト・テイクのひとつだと 思うが、彼独特のノリを再現するのに は非常に時間を要した。左から聞こえ るナイロン弦のギターはペドロ・アズ ナール、右のスチール弦はバットであ るが発音数の問題上、ヴォイシングは 少々変えてある。

3) The First Circle

The basic pattern of this song is 6/4 + 5/4 = 11/4 time signature. The original piece is synchronized (with the tempo remaining constant throughout), which is hard to believe. I think Lyle Mays' piano solo on this song is probably one of his best takes, but it took me a lot of time to recreate his signature groove. The nylon string guitar you hear from the left is Pedro Aznar, and the steel string on the right is Pat, but the voicing has been changed slightly due to the number of notes.

4) James

1981年リリースのOFF RAMPからの非常にポップな曲。ギターは何回重 ねているのかよく分からないが、とにかく採譜には泣かされた。

ライル・メイズのピアノ・ソロについて:

とにかくこの人のピアノはクオンタイズ不可能なので、必死で練習しました。 微妙なタメ、モタリを聞いて欲しい。

4) James

A very popular song from Off Ramp released in 1981. I'm not sure how many times the guitar is layered, but transcribing it was certainly challenging.

Regarding Lyle Mays' piano solo:

His piano playing simply cannot be quantized, so I practiced desperately. I want you to listen for the subtle delays and lag.

5) Phase Dance (Travels version)

1983年リリースの 「Travels」 ライヴ・ヴァージョン。この頃は (Phase Dance同様) ドラムがダニー・ゴットリーブ、パーカッションがナナ・ヴァスコン セロス。ソロ回しに最適なコード・チェンジ、メモリー形式、またライヴというこ ともあって非常に白熱した演奏です。熱狂している観衆はオマケ。実際に はバットは2種類のギターを弾いている。Bm11で聞くことの出来る「ジャーン」 というクラスター・サウンドは、ギターのハーモニクスとライル・メイズのオート・ ハープによるもの。

5) Phase Dance (Travels version)

This is from the live album Travels released in 1983. At this time, like Phase Dance, it was Danny Gottlieb on drums and Naná Vasconcelos on percussion. The chord changes are perfect for soloing, and since it's a live performance, it's an intensely energic performance. The enthusiastic audience is a bonus. In reality, Metheny plays two types of guitars. The cluster sound heard on Bm11, described as "jang", is the harmonics of the guitar and Lyle Mays' autoharp.

6) Third Wind

この曲がいちばん大変でした。サンバ風、アフリカン・ビート、4ビートと変貌 していく凝りに凝った構成。緻密に計算された伏線がすごい。中盤のシー ケンス・フレーズは、微妙な倍音が聞こえる。ミュージックデータではこの倍 音を再現するために、少し変わった音列でマリンバを打ち込んでみた。パイ ブとヴォイスの3連系フレーズは「3連4つ取り」であり、後半部の伏線となっ ている。とにかく使用音色数が膨大(約30音色、パーカッションはなんと30 数種類!!)。後半のGR-300のソロでは、多重録音による(シンセ) ブラス・ セクションまでが現れる。参ったね... これには。

6) Third Wind

This song was the most challenging. An elaborate composition that transitions from a samba feel to African beats to a 4-beat rhythm. The carefully calculated foreshadowing is amazing. In the middle part of the song, you can hear subtle overtones. In order to reproduce these overtones as MIDI data, I tried playing the marimba with a slightly unusual sequence of notes. The triplet phrases for pipes and vocals are structured as "three triplets in groups of four", foreshadowing for the second half of the piece. The number of sounds used is enormous (about 30 instruments, and over 30 percussion sounds!!). In the GR-300 solo in the second half, an overdubbed (synth) brass section appears. Quite the ordeal, this one...

7) Letter From Home

最後はしんみりとバラードで締めくくりたい。ソプラノ・ギターはナイロン・ギ ターで代用。バックのシンセ・ストリングスのダイナミクスが絶妙なのであるが、 ミュージックデータでは3パートを使用している。うっすらと聞こえるシンセ・ホ ルンが美しい。

7) Letter From Home

I want to conclude with a melancholy ballad. A nylon guitar is used instead of a soprano guitar. The dynamics of the backing synth strings are exquisite, but the music data uses three parts. The faintly heard synth horn is beautiful.


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